WEKO3
アイテム
ICT を活用した子ども理解を深めるための記録のあり方 -保育・幼児教育現場における実習記録の様式と指導の課題-
https://shinonome.repo.nii.ac.jp/records/2000075
https://shinonome.repo.nii.ac.jp/records/200007563f4db5f-5004-4b77-8056-fdbc3f682b35
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
AA12831546-2023-33-30.pdf (707 KB)
|
|
Item type | 東雲_紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ICT を活用した子ども理解を深めるための記録のあり方 -保育・幼児教育現場における実習記録の様式と指導の課題- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Records Using ICT for Better Understanding Children ― Issues of format and guidance of practice records in early childhood education― | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習記録 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子ども理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practice records | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | understanding children | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
影浦, 紀子
× 影浦, 紀子× 山口, 真美× 三好 , 冬馬× 吉野 , 亜祐美 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,ICT を活用して子ども理解を深めるための実習記録の様式と実習指導の在り方について検討することである。本論文ではまず,実習記録における実習生と現場の課題・問題状況と近年の保育現場におけるICT 導入の現状について整理した。次に「教育実習Ⅰ」の松山東雲学園附属幼稚園観察実習を事例として,記録の改善を目的とした協働実践研究を実施し,その経過と学生の変容を記述した。そこでは,実習前後で実習記録に関する不安が減少したことが明らかになった。最後に,保育現場におけるICT 化の現状と課題をふまえて,保育・幼児教育現場における実習記録の様式と指導の課題について考察した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The aim of this paper is to examine the better format and guidance of practice records using ICT for understanding children in early childhood education. We reviewed the issues of practice records between students and supervisors, the current state of ICT introduction in recent years in the childhood education and childcare. We then conducted a practical study at the kindergarten attached to Matsuyama Shinonome College to develop better records. Analysis of two surveys of students who had experienced teaching practice in the kindergarten was discovered that students' concerns about practice records have decreased. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 松山東雲女子大学人文科学部紀要 巻 33, p. 30-39, ページ数 9, 発行日 2024-03-01 |